Mint
ahogyan erre már egy korábbi cikkben utaltam is, szeretném leírni,
hogy milyen megfigyelésekkel gazdagodtam az utóbbi években
akaratomon kívül is nővéremnek és Németországnak köszönhetően.
Mikor
kijöttünk Németországba, még nem éreztem azt a különbséget,
amit azóta nemhogy saját bőrömön érzek, de látom és
testközelből tapasztalom is. Mégpedig azt, hogy itt hogy vannak
nevelne a gyerekek az otthoniakhoz, illetve az ismerthez képest és
ezeknek a módszereknek mik a jó és a rossz következményei. De
most is csak a legelején kell kezdenem.
„Szocialista”
gyereknevelés
Nem
vagyok pszichológus, fogalmam sincs hogy hívják az alábbiakban
leírt nevelési módszert, de én csak szocinak hívom, mivel az
előző rendszerben ez volt a szokás. Vagyis inkább ne is
általánosítsunk ennyire, maradjunk annyiban, hogy az én családi
körömben ezt a módszert találták helyénvalónak, illetve
találják mind a mai napig. Hogy melyiket is?
A
nevelési módszer két alappillérre épül:
- A gyereknek kuss a neve.
- A gyereknek tisztelnie kell a szüleit, az idősebbeket.
Mit
értek ezek alatt a pontok alatt?
Az
első nem más, minthogy a gyereket úgy kezelik a családban, mint
valami nem is tudom. Jövevényt, aki majd úgy is elmegy, meg
egyáltalán, nem is egyenrangú a szülei magaslatokkal. Ergo, nem
kell megbeszélni vele semmit, nem kell bevonni a családi döntésekbe
és egyéb eseményekbe, nem kell kikérni a véleményét, nem kell
döntési helyzetbe hozni, majd anya és apa megmondja mi a jó neki.
Hiszen gyerek, mit tud ő arról, hogy mit is akar valójában, mi a
jó neki?!
Továbbá
a gyerekkel nem kell megbeszélni fontos dolgokat mi több,
egyáltalán nem kell a kis dolgairól beszélni, hiszen mi baja
lehet egy gyereknek, ami olyan fontos lenne, hogy beszélni is
kelljen róla? Az embernek vannak sürgetőbb problémái is.
Családfenntartás, kijönni a havi fizetésből, stb.. Összességében
itt a szülő dolga, hogy biztosítsa a gyerek számára a napi
betevőt, az iskoláztatást, a ruházkodást, a gyerek dolga pedig
hogy felnőjön, teljesítsen és kirepüljön a családi fészekből.
A
második pont az, hogy mivel a gyerek a gyerek, így egyértelmű,
hogy tisztelnie kell a szüleit, mégpedig alanyi jogon, akkor is, ha
ezért a szülők semmit nem tesznek. Ez jár, nem is nyitunk vitát
róla. Én vagyok az anyád/apád, én tartalak el, ergo tisztelj.
Elvárás, nem kiérdemelt érdem. Tehát a szülőkkel nem
beszélünk csúnyán, a szüleink irányában nem támasztunk
elvárásokat, óhajokat is csak csínján, megszólalni ha csak
kérdeznek (majdhogynem) és egyébként meg örüljön az ember,
hogy már nem magázó viszonyban vagyunk. Ha a szülő mond valamit,
azt különösebb fenntartás és/vagy nemtetszést nem kifejezve
maradéktalanul végrehajtjuk, abban az időpontban és helyen, ahogy
a parancs szól.
Ennek
a pontnak a fontos velejárója az is, hogy a gyereknek igenis
gondoskodnia kell a szüleiről miután elhagyja a családi fészket,
dolga, hogy a szülei jóléte felől érdeklődjön és foglalkozzon
a problémáikkal még akkor is, ha ő egy olyan kérdést sem kap
viszonzásul, ami esetleg úgy hangzana, hogy „mesélj, mégis hogy
vagy?”.
Na
most meg kell mondjam, a fentebb röviden leírt nevelési módszer a
katasztrófák katasztrófája, következménye pedig egy tökkelütött
felnőtt, aki se dönteni nem tud, se nem életképes, fogalma sincs
hogy működik a világ és olyan naiv, hogy csak az nem használja
ki, aki nem akarja. Az ilyen felnőttek általában nem sikeresek,
vagy csak nagyon nehezen jutnak el egy „magasabb” szintre, jobb
életminőségbe. Ez utóbbihoz sok minden szükségeltetik, ami nem
biztos, hogy megvan az egyénben, tehát a sikertelenség majdhogynem
el van könyvelve. Folyamatosan kételyek gyötrik és nagyon nehezen
boldogulnak a világ útvesztőiben. Folyamatosan meg kell nekik
mondani, hogy most mi a teendő, mi az elvárás, nagyon nehezen
jutnak el egy viszonylagos önálló gondolkodási szintig,
cselekvőképességig, nehezen kezdenek bele nagyobb lépésekbe is.
Ugye
mondanom sem kell, hogy én így lettem nevelve/nem nevelve? :)
A
„modern kori” gyereknevelés
Nos,
ez meg a másik véglet, amit most láthatunk. Ugyanis jelen
pillanatban sokszor ott tartunk, hogy nem a szülő neveli a
gyereket, hanem a gyerek a szülőt. Csak az a szegény pára ne
sírjon, nehogy lelkileg valami problémácskája legyen, kapjon meg
mindent, meg nem is tudom én mi. A szoci nevelés szerencsétlen
felnőttjei, akik ugye nehezen tudnak döntést hozni belekerülnek
egy nagyon nehéz életszituációba, mikor is nekik kéne tovább
adni valamit, de hogyan, mikor azt sem tudják mit vagy
hogyan is? Ki mondja meg nekik? Ja igen, anya és apa. De azt már
tudják, hogy úgy nem akarják nevelni a gyerekeiket, hiszen az
biztosan nem jó, érzik, tapasztalják. Akkor hogy?
Az
egészben a pech, hogy most is bejön a történetbe az a szál,
amikor megmondják nekik mit hogyan csináljanak, csak éppen ez a
saját gyereküktől jön. Következmény: folyamatosan pattognak,
azt csinálják és úgy, amit a gyerek akar, ez által halálosan
fáradtak és mivel itt még az a pont sincs meg, hogy a „tisztelet
elvárás”, így aztán nem is tisztelik saját porontyaik őket.
Ki lesznek használva, a szavuk nem számít semmit, saját gyerekeik keresztbe lenyelik őket.
Beszélhet anya vagy apa amit akar, ők úgy is csak azért vannak,
hogy legyen meleg kaja az asztalon, tiszta ruha a szekrényben, áram,
víz, fűtés, internet és egy szoba, aminek az ajtaját még be is
zárhatom és közölhetem a szüleimmel, hogy békén lehet hagyni.
Merthogy akkor békén is hagynak nemdebár?! Vagy morgolódnak? És
akkor mi van? Semmi. Majd abbahagyják. Segíteni kéne a
házimunkában? Fenét, nincs nekem kedvem ahhoz, majd megoldják,
következménye úgy sincs, ha nem csinálok semmit nem igaz? Csövi,
tolom is a lécet a haverokkal. Ekkor pedig megszólal a szocialista
gyereknevelő réteg, hogy bezzeg az ő idéejében ilyet aztán nem
lehetett és ő ezt mennyivel jobban kivitelezte. Kicsit faramuci,
hogy nem látják, hogy a mai szülők kudarcai az ő számlájukra
is írhatóak, hiszen a mai szülőket kik is nevelték fel? Ők.
Hmm.......
Az
egészben az a legnagyobb tragédia, hogy a szoci nevelés hívei
teljes mértékben meg vannak arról győződve, hogy az ő módszerük maga volt a tökély, a modern nevelés hívei pedig teljes mértékben
arról vannak meggyőződve, hogy az előbbi módszer semmilyen
pontjában nem elfogadható. Közben pedig szerintem egyiküknek
sincs igaza.
Miben
különböznek a német gyerekek a magyaroktól?
Ez már
első ránézésre is látszik, mondjuk nekem kellett egy kis idő,
míg megtapasztaltam és saját szememmel is láttam a dolgot.
Először is, a német gyerekek sokkal öntudatosabbak, mint a
magyarok. Kortól függetlenül. Igen, egy 5 éves is. Látszik, hogy
nincsenek elnyomva a szoci neveléssel, ezáltal van véleményük,
amiket meg is hallgatnak, tudnak döntést hozni, amiben hagyják is
őket, vannak célkitűzéseik és mindent összevetve sokkal jobban
rátermettebbek, mint a magyar gyerekek. Ez utóbbiak ugyanis
kisgyerekek maradnak nagyon sokáig, nem önállóak, bújnak anya
szoknyája mögé, nem lehet velük beszélgetni, mert nincsenek
hozzászokva. Ez persze most csak egy nagy általánosítás, a német
gyerekek között is van anyámasszony katonája és magyar
kisgyerekből is van rátermett.
Hogy
az én korosztályomra is kiterjesszem a dolgot. Miben más egy német
felnőtt egy magamfajta magyartól? Öntudatos, bízik magában,
tudja mit csinál, önálló, nem érdekli, hogy kinek teszik az,
amit és ahogyan csinál, ha úgy gondolja, hogy úgy a jó.
Döntéseket hoz, és ami talán a legfontosabb: ki tud állni
magáért. Ehhez képest egy szoci nevelésű magyar felnőtt? A már
említett folyamatos kétségek, egy dolgot többször is átrág,
hogy hogyan is lehet talán esetleg jó, önálló, de sosem biztos a
dolgában, folyamatosan azt nézi, hogy mások ehhez vagy ahhoz mit
szólnak és ami a legfontosabb: porig alázható és kihasználható.
Meg kell mondjam, egy német felnőttel nagyon nehéz versenyre
kelni, mikor az ember abban sem biztos, ami egyébként biztos hogy
úgy van. És akkor még az egyéb tényezők, mert ugye ki is fog
jobban érvelni?? Hát szóval szép kis helyzet.
De
akkor lassan a nagy bevezető után el is érkezünk mondandóm
lényegéhez, miszerint mit tanultam és látok jónak/rossznak a
gyereknevelést illetően, azaz a saját kis útmutatómhoz, amit
egyébként férjemmel közösen dolgoztunk ki itteni és otthoni
megfigyeléseink és tapasztalataink alapján és vagy már százszor
meg is fogalmaztuk, de még nem szedtük össze sosem.
Már előre szeretném azonban hangsúlyozni, hogy persze minden megfigyelésünk szép és jó, azért a dolog korántsem ennyire egyszerű, illetve nem is ennyire fekete és fehér. Nagyon sok minden befolyásolja az adott szituációt, például, hogy milyen idős a gyerek, addig a pontig is hogy foglalkoztak vele, milyen jelleme van, stb. Szóval nincs bölcsek köve, egyszerűen csak törekedni kell az általunk vélt legjobbra. Ez pedig mindenkinél más. Az, hogy szerintünk mi a jó, az a következőkben olvasható, biztos vagyok benne, hogy mások szerint meg más a jó.
Mivel azonban már ez a cikk is borzalmasan hosszúra sikeredett, így úgy döntöttem, hogy magát az útmutatót a következő posztban osztom meg, ami ígérem, nem fog sokat váratni magára. :)
Már előre szeretném azonban hangsúlyozni, hogy persze minden megfigyelésünk szép és jó, azért a dolog korántsem ennyire egyszerű, illetve nem is ennyire fekete és fehér. Nagyon sok minden befolyásolja az adott szituációt, például, hogy milyen idős a gyerek, addig a pontig is hogy foglalkoztak vele, milyen jelleme van, stb. Szóval nincs bölcsek köve, egyszerűen csak törekedni kell az általunk vélt legjobbra. Ez pedig mindenkinél más. Az, hogy szerintünk mi a jó, az a következőkben olvasható, biztos vagyok benne, hogy mások szerint meg más a jó.
Mivel azonban már ez a cikk is borzalmasan hosszúra sikeredett, így úgy döntöttem, hogy magát az útmutatót a következő posztban osztom meg, ami ígérem, nem fog sokat váratni magára. :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése